500 دانش آموز اتیستیک در شهر تهران تحصیل می کنند

500 دانش آموز اتیستیک در شهر تهران تحصیل می کنند


«اتیسم به اختلالات عصبی شناختی گفته می شود که مبتلایان را از روابط اجتماعی دور ساخته و تخیل، تفکر و تکلم آنان را دچار اختلال می کند.»
به گزارش خبرنگار ایرنا، شهناز کریمی روز دوشنبه در نشست خبری در اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به وجود 6 مدرسه ویژه پسران اتیستیک در این شهر اظهار کرد:آمار دانش آموزان دختران اتیستیک یک چهارم پسران است براین اساس برای دانش آموزان دختر در مدارس استثنایی، کلاس های ضمیمه درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی ویژه به دانش آموزان اتیستیک در کلاس های ضمیمه گفت: با توجه به افزایش آمار دانش آموزان اتیستیک قرار است مهرماه97، مدرسه ای ویژه دختران اتیستیک در منطقه 2 شهر تهران تاسیس شود.
کریمی با بیان اینکه دانش آموزان اتیستیک یک گروه از دانش آموزان هستند که اختلالات عصبی رشدی داشته و در حوزه ارتباطی دچار مشکل هستند، اظهار کرد: این دانش آموزان توسط متخصصان در سنجش سلامت، در سه سطح؛یک، 2 و سه شناسایی می شوند که افراد سطح یک و 2تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی و افراد سطح سه تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 97-96، 102 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان مورد سنجش سلامت قرار گرفتند، گفت: از این تعداد، 114 دانش آموز کلاس اولی مشکوک به اتیسم بودند که 56 نفر به مدارس استثنایی ارجاع شده و 18 نفر هم برای سال آینده باید مجددا مورد سنجش قرار بگیرند.
وی تاکید کرد: دانش آموزان اتیستیک براساس استانداردهای سنجش وزارت آموزش و پرورش شناسایی می شوند و معیار تشخیص دانش آموزان اتیسم، متخصصان این نهاد است.
کریمی گفت: با توجه به مشکلات دانش آموزان اتیستیک در مدارس، مرکز مشاوره ای ویژه والدین این دانش آموزان تاسیس خواهد شد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران درباره طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان برای سال تحصیلی 98-97 اظهار کرد: تمامی زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح آماده شده اما تاکنون دستورالعمل آن ابلاغ نشده که بعد از تعطیل شدن مدارس، طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان آغاز می شود.

*تحصیل 5 هزار و 500 دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس خاص
کریمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 5 هزار و 500 دانش آموز با نیازهای ویژه در هفت گروه آسیب دیده بینایی، شنوایی، کم توان ذهنی، جسمی- حرکتی، اتیسم، چند معلولیتی و اختلالات یادگیری در مدارس خاص تحصیل می کنند.
وی درباره دانش آموزان با مشکلات یادگیری اظهار کرد: این دانش آموزان در مدارس عادی تحصیل می کنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی تهران با اشاره به فعالیت 2هزار نیروی انسانی در 58 مدرسه و مرکز شامل 52 مدرسه استثنایی و پنج مرکز مشکلات ویژه یادگیری و یک کانون فرهنگی تربیتی (سبحان در منطقه3 تهران) افزود: توانمندسازی معلمان در مقاطع و حوزه های مختلف تحصیلی از سیاست ها و اولویت های این نهاد است هرچند که در این حوزه به درجه عالی نرسیده ایم اما با توجه به بودجه و امکانات و زمان کار رضایت‌بخشی را داشته ایم.
کریمی با بیان اینکه 182 معلم سال گذشته بازنشسته شدند، اظهار کرد: از این تعداد، 92 نفر تمایل داشتند بروند و باقی این نیروها ماندند و همچنین سال گذشته 80 نیروی انتقالی داشتیم.
وی گفت: سال گذشته هشت نیروی تربیت معلم و 35 نفر از طریق ماده 28 به آموزش و پرورش استثنایی تعلق گرفت که دوره های آموزشی نیز برای این نیروها برگزار کردیم.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی تهران افزود: این نهاد در حوزه نیروی انسانی کمبود ندارد اما در نیروی توانبخشی به دلیل نبود استخدام، از نیروهای طرحی استفاده کرده ایم اما به معاونت پژوهش سفارش دادیم تا سهمیه ای برای این منظور در نظر بگیرند.
کریمی با اشاره به اینکه امسال 230 میلیون تومان برای خدمات توانبخشی دانش آموزان بانیازهای ویژه شهر تهران اختصاص داده شده، اظهار کرد: مدرسه ای ویژه دانش آموزان با مشکلات جسمی حرکتی با کمک خیرین در منطقه 16 تهران تاسیس می شود.
وی با بیان اینکه یکهزار و 100 دانش آموز با نیازهای ویژه با همراهی معلمان رابط به صورت تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی تحصیل می کنند، افزود: با توجه به کمبود معلم رابط برای این دانش آموزان و نبود شرایط لازم برای رسیدگی به این دانش آموزان، تعداد دانش آموزان معلمان رابط افزایش پیدا کرده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی تهران با اشاره به اینکه در طرح فراگیر برای ارائه خدمات حمایتی، توانبخشی و توزیع کتاب های درسی به دانش آموزان 25 مدرسه پشتیبان ایجاد شده، گفت: در این طرح با کمک آموزش و پرورش عمومی، معلمانی در اختیار آموزش و پرورش استثنایی قرار داده می شود و به دانش آموزان با نیازهای ویژه که اطلاعات خود را در سیستم سناد ثبت کردند، خدمات ارائه می شود.
کریمی با اشاره به سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: این طرح براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برای سومین سال با همکاری شهرداری تهران اجرا می شود و تنها کم و کیفیت آن متفاوت است و از 5 هزار و 500 دانش آموز با نیازهای ویژه 5 هزار نفر از سرویس ایاب و ذهاب رایگان استفاده می کنند.
تهرام/7245/ 1539

انتهای پیام /*

منبع: ایرنا

درباره

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس